KOUPĚ TELEVIZORU
aneb jak se neutopit v prodavačově kaši

Uvažujete-li o koupi nového televizoru, považuji za nezbytné pro naplnění podstaty prodeje v našem poradenském středisku uvést všechny dostupné informace tak, aby Vám umožnily rozhodovat se při výběru na základě informací s trvalou platností. Vždyť přeci žádný z Vás nekupuje televizor s vědomím, že jej bude v průběhu roku měnit.

Proto zmíním obecné předpoklady TV techniky ve vztahu k fyziologii vidění:

1. výběr formátu obrazovky 16:9 - "ekliptika vidění"
Zorné pole člověka ve skutečnosti vypadá jako elipsa "naležato". Máme v zásadě schopnost vidět širokoúhle, ale svislá osa pomyslné elipsy vidění je rovna pouze ± 13 stupňům. Poměr délek os takové elipsy je pak vyjádřen poměrem 16:9. Mluvíme o fyziologii vidění.

2. použití přístroje se snímkovým kmitočtem 100Hz -"akomodační únava"
Naše elektrorozvodná síť disponuje 220-230V/50Hz. Víme, jak nepříjemné je blikání zářivek v rytmu oněch 50-ti Hertzů, tj. 50x za sekundu. Na nehybné zářivce si toho snadno všimneme. Přestože obrazovka televizoru "bliká" naprosto stejně, neuvědomujeme si to, protože na ní probíhá neustálý pohyb. O to záludnější je její projev v souvislosti se zrakovou (přesněji akomodační) únavou. Znásobením 50Hz na dvojnásobek docílíme s velkou rezervou kmitočtu, který je mimo fyziologii vnímání. Nejenže už naše oko "necvičí spartakiádu", ale obraz se nám jeví komfortně stabilním stejně jako přirozené rozhlížení se.

3. výběr přístroje s co nejplošší obrazovkou - "eliminace paralaxy"
Rozostření obrazu mimo střed obrazovky vzniká jejím kulovitým zaoblením. To je nejzáludnější faktor pro naše oko. (příklad: napnutá síť má všechna oka čtvercová. Ve chvíli, kdy jí obtáhneme míč už tomu tak není !) Z toho plyne potřeba obrazovky s nekonečně velkým poloměrem zakřivení. Ideálem by byla rovná plocha, ale o tom až příště...

4. správný výběr velikosti úhlopříčky TV - "vyplnění zorného pole"
Velikost a formát obrazu ve vztahu ke sledovací vzdálenosti tvoří zorné pole. Proto by měla být velikost úhlopříčky obrazu zvolena tak, aby odpovídala 1/4,3 sledovací vzdálenosti. (příklad: víme li, že naše OKO! bude při pohodlném sedu ve vzdálenosti 350 cm od budoucího umístění televizoru, pak po vydělení 350/4,3=81 víme, že se při koupi musíme orientovat na televizory s úhlopříčkou obrazovky minimálně 82 cm, neboť efektivní úhlopříčka obrazu je vždy menší než fyzická úhlopříčka obrazovky.)
Opomíjení tohoto faktu nejvíce souvisí se vznikem zrakových vad ! Proč? TV obraz je složen ze 625 obrazových řádků. Když sedíme blízko, vidíme řádky a tudíž se nám obraz jeví neostrým, řídkým. V okamžiku kdy sedíme dál než je určeno, či je-li obrazovka vzhledem ke sledovací vzdálenosti malá, nastává pro naše oko situace ještě nebezpečnější. Sledovaný obraz je menší než naše zorné pole a tudíž je jeho zbytek vyplněn okolím. Okolí má téměř vždy jiný jas, barevnost i kontrast. Oko je zbaveno šance najít kompromis v zaostření vzhledem ke světelnosti, a nedá si pokoje a zkouší to bez ustání, čímž jej nevratným způsobem opotřebováváme. Pokud obraz zabírá naše zorné pole dle uvedeného poměru, oko se zaostří na celou jeho plochu - a je to...

V tomto okamžiku má zákazník určeny limity a je schopen se věnovat požadavkům na design, výbavu a technické bonbónky - možnosti připojení, či vestavění satelitního přijímače, dekodéru, videa, nebo zapojení svého televizního přijímače k budoucí sestavě domácího kina s provozem DVD přehrávače, zmrazení obrazu, sledování obrazu v obraze (PIP-Picture In Picture), obrazu vedle obrazu (POP-Picture Out Picture), připojení externích reprosoustav, přeformátování obrazu, TXT paměti a dostupnosti atd., atd..

Následně vyvstává otázka, která je společná všem zákazníkům na celém světě:
"Kolik to bude stát?". Po technickém poradenství tedy následuje naše pomoc při výběru výrobce a modelu požadovaných kvalit ve vazbě na následující cenotvorné faktory:

1. Firemní renomé.
Všichni jsme už předpokládám, dostatečně vyškoleni podomními obchodníky se zaručeně nejlevnějším zbožím. Takže velmi dobře víme, že zakoupení výrobku NO NAME nám sice může splnit podmínku nejnižší cenové relace, ale nestojí za to. Proto se zabýváme výhradně značkami jejichž dobré jméno je v odborných kruzích známo už několik desetiletí. Námi nabízená značka LOEWE byla založena Dr. Sigmundem Loewe v Berlíně v roce 1923 a patří v západní evropě mezi TV "mercedesy".

2. Záruční podmínky.
V našem studiu se věnujeme pouze těm výrobkům jejichž záruční doba je rovna zhruba polovině doby potřebné k jejich morální amortizaci. V případě televizorů špičkové kvality je doba jejich morální životnosti cca 5 let. Z toho vyplývá, že zákazník by neměl akceptovat záruční dobu kratší než 2 roky. Námi doposud nabízené televizory LOEWE disponují záruční dobou až 3 roky.

3. Servis.
Dojezd servisního technika, či požadavek prodejce dané značky na dopravení nefunčního výrobku k prodejci je téma se kterým mnozí z nás nemají právě tu nejradostnější zkušenost. Námi nabízené televizory LOEWE je možné servisovat díky jejich konstrukci prostřednictvím dálkového ovladače přímo u Vás doma. Technik po zadání speciálního přístupového kódu přepne Váš televizor do servisního módu, a tak je schopen lokalizovat vadný díl. Ten je pak na místě vyměněn. Odpadá jakýkoli transport a s tím spojené nepříjemnosti s balením, pojištěním a následnou prodlevou v užívání přístroje.

4. Doprovodné funkce.
Těmi můžeme označit existenci a jakost českého návodu k obsluze spolu s možnostmi zobrazovat potřebná menu v českém jazyce vč. diakritiky. Rozšířená výbava doprovodných funkcí nechť je předmětem zákazníkova gusta. Námi nabízené televizory LOEWE disponují v této oblasti vším, co Vás může napadnout.

5. Výdaje výrobce/dovozce za reklamu. Pro drtivou většinu zákazníků je nejvíce matoucím aspektem reklamní kampaň. Ta stejně jako všechno ostatní stojí peníze. A ne málo. Ku prospěchu kupujícího je zvážení, zda si, lapidárně řečeno chce koupit výrobek, či zaplatit reklamní kampaň. Proto si při výběru značek k prezentaci a prodeji vybíráme takové, které užitá reklama neprodražuje. Jinými slovy máme rádi výrobce, kteří dávají penízky do výrobku a nikoliv do jejich prezentace. K té jsou určeni erudovaní prodejci…

Shrneme-li předcházející skutečnosti a porovnáme s cenami výrobků značek masmediálně nadmíru presentních, dojdeme velmi rychle závěru. Fakt, že dovoz televizorů LOEWE je zaštítěn společností TIPA s.r.o. v Opavě pod vedením vývojáře českého software, ing. Ivo Tietze, zaručuje i technickou pohotovost a bezodkladnou dodávku náhradního dílu.

Závěrem? Snad jen, že se s Vámi těšíme na shledanou u nás ve studiu

 

Břetislav Šimon, De KABRE multimedia systems
Meziříčská 176,   768 61  Bystřice pod Hostýnem
phone:   +420  573  378  991
mobil:    +420  604  200  451
e-mail : 
general@dekabre.cz

 

v Bystřici pod Hostýnem. v barokním domě u cesty na Valašské Meziříčí
Přivítáme Vás rádi kterýkoliv pracovní den od 9:00-19:00, nebo v sobotu od 9:00 -16:00 na základě telefonické dohody

---

 

 

   


© VHR & De KABRE, last change: 09 MAY 2003

NAVRCHOLU.cz